Kindcentrum De Plantage

De officiële website van Kindcentrum De Plantage

  • Welkom
    • Nieuwe leerling
    • Verlof aanvragen
    • Ziekmelden
    • Incidentenformulier
  • Actueel
    • Algemeen nieuws
    • Leerplein Onderbouw
    • Inschrijven Nieuwsflits
    • Foto’s
    • Flyer
    • Nieuwsbrief Fluvium openbaar onderwijs
    • Vacatures Fluvium
      openbaar onderwijs
  • Onderwijs
    • Missie en visie
    • Leerlingenzorg
    • Onderwijsgids en onderwijsplan
    • Klachtenregeling
    • Vrije dagen
  • Organisatie
    • Team
    • Medezeggenschapsraad
    • Gesprek inplannen
  • Kalender
  • Links
  • Contact

Nieuwsberichten

Verandering gymtijden

In het bericht over de verandering van de leerpleinen heeft u kunnen lezen dat Leerplein Middenbouw wordt opgesplitst in twee leerpleinen. Dit heeft ook invloed op de gymdagen.

Leerjaar 4 zal op maandag en dinsdag gymles krijgen. Voor leerjaar 5 t/m 7 blijft dit dinsdag en donderdag.

Nieuwe juf op leerplein onderbouw

Zoals u in de vorige nieuwsflits heeft kunnen lezen is juf Amber begonnen bij ons op leerplein onderbouw. Zij werkt de komende periode op de dinsdag, woensdag en donderdag op ons leerplein.
Hieronder stelt juf Amber zich voor:
Beste ouders/verzorgers,

Het zou kunnen dat jullie de afgelopen dagen al wat over mij gehoord hebben. Ik ben namelijk op 1 februari gestart op leerplein onderbouw op de dinsdag, woensdag en de donderdag. Vorig jaar heb ik op de woensdagmiddag ook de extra ondersteuning gedaan op de Plantage. De afgelopen jaren heb ik een tijd stage gelopen en ingevallen op de Meester Aafjes. Ik vind het super leuk dat ik op de Plantage mag komen werken, uw kinderen mag begeleiden en deel mag zijn van dit leuke team. Tot de voorjaarsvakantie ben ik er op dinsdag, woensdag en donderdag. Na de voorjaarsvakantie ben ik er op maandag, dinsdag en donderdag. Dan zal ik op maandag op leerplein middenbouw zijn met juf Ellen en dinsdag en donderdag op leerplein onderbouw met juf Lotty en juf Martina. Ik heb er erg veel zin in!

Nog even iets leuks over mij:
In mijn vrijetijd hou ik van dansen, zingen, toneelspelen en muziek luisteren. Ik ben graag bij mijn familie en vrienden. Reizen, koken, lezen vind ik leuk om te doen. Verder ben ik graag actief en creatief bezig. Ik hou van dieren en heb er thuis dan ook een aantal. Ik heb een vriend en samen wonen wij in Culemborg.

Ik hoop u binnenkort te mogen ontmoeten!
Amber van Steenis

 

Nieuw thema

Aanstaande maandag starten we met het thema Muziek. We hebben weer een aantal leuke activiteiten en weektaakwerkjes voor de leerlingen bedacht en voorbereid en we hopen dat ze de komende tijd veel over muziek gaan leren. De oma van Flip en de vader van Alexander hebben aangeboden om bij ons op school een kleine voorstelling te geven van hun muziekkunsten. De kinderen zullen dit vast geweldig vinden en daarom hopen we dat het ook daadwerkelijk mogelijk zal zijn om dit op school te organiseren.
Heeft u thuis nog kinder muziekinstrumenten of andere aan muziek gerelateerde dingen die we tot de voorjaarsvakantie zouden mogen lenen dan houden we ons aanbevolen.

Taal, spelling en schrijven leerjaar 3

Afgelopen week zijn we gestart met alweer Kern 7 van Veilig leren lezen. Hierin leren we o.a. wat samengestelde woorden zijn (tuinman, broekzak, leesboek). Hierdoor leren we nu dus veel langere woorden te lezen dan voorheen. Daarnaast besteden we in de lessen aandacht aan woorden die met twee medeklinkers beginnen (tril, bril, stop) en aan woorden met sch (schoen, school) en ng (ring, gang). Ook leren we hoe we al deze woorden correct moeten schrijven. Over schrijven gesproken…..wist u dat we begonnen zijn met het aan elkaar leren schrijven? Sommige kinderen kunnen dit al heel goed, anderen moeten nog even oefenen.

Rekenen leerjaar 3

Deze week hebben de leerlingen van leerjaar 3 een Cito-toets Rekenen gemaakt. Door middel van deze toets krijgen we een nog beter beeld van wat onze leerligen al kunnen en wat ze nog moeten leren. De toets werd digitaal afgenomen. De kinderen vertelden na afloop dat ze het leuk vonden om de toets te maken. Tijdens het portfoliogesprek worden de resultaten van de afgenomen toetsen met u besproken.
Maandag starten we met blok 6 van Pluspunt. Hierin komen de volgende doelen aan bod:
– getallen t/m 100 op volgorde zetten en plaatsen op de kaartjesgetallenlijn
– 5-sommen (5+2, 5+5, 5+4, 5-3 etc.) herkennen en het antwoord weten zonder te tellen
– 10 en eenheden samenvoegen in een splitsschema en in sommentaal (bijv. 10 + 4 = 14)
– een plattegrond bij een getekend blokkenbouwsel zoeken en hoogtegetallen noteren
Daarnaast besteden we iederen dag veel aandacht aan automatiseren van eerder geleerde vaardigheden. Denk hierbij aan verliefde harten (7 en 3, 8 en 2, 9 en 1 etc.), tweelingetallen (5+5, 3+3, 6+6 etc.) splitsen t/m 10, het benoemen van getallen t/m 50 en nog veel meer. Sommige kinderen oefenen ook thuis om al deze vaardigheden geautomatiseerd te krijgen. We zijn erg blij met alle steun van de ouders die hen daarbij helpen.
Wilt u met uw kind ook extra oefenen? Hier zijn enkele handige websites waar u wellicht iets aan heeft:
www.rekenen.nl
www.rekenen-oefenen.nl
www.leestrainer.nl
www.rekenspelletjes.nu

Taal en rekenen leerjaar 1 en 2

Ook de jongeren leerlingen van Leerplein Onderbouw zijn iedere dag bezig met het vergroten van hun reken- en taalvaardigheden. In de lessen besteden we veel aandacht aan de dagen van de week (Hoe heten de dagen van de week? Hoeveel dagen zijn er in een week? Hoeveelste dag van de week is woensdag? Als het vandaag maandag is, welke dag is het dan morgen? etc.), maanden van het jaar, getalsymbolen (hoe meer ze er kunnen benoemen hoe beter), begrippen zoals meer, minder, evenveel, vormen, kleuren, letters, begin- en eindklanken, rijmwoorden, woordenschat gerelateerd aan het thema etc.
Aangezien onze kleuters regelmatig op vrijdag vrij zijn, is het misschien handig om te weten dat er op die dag gratis geoefend kan worden op www.squla.nl (die site is namelijk tijdens de schooltijden gratis te gebruiken). We krijgen hier regelmatig vragen over. Ook op deze website vindt u een aantal leerzame spelletjes.

Aanpassing Corona maatregelen op school

Naar aanleiding van de persconferentie van gisteren zijn de Corona maatregelen op school aangepast.

Vanaf nu gelden de volgende maatregelen:

  • Als een leerling Corona gerelateerde klachten heeft, blijft hij/zij thuis en laat zich testen middels een zelftest of  PCR test bij de GGD. 
  • In afwachting van de uitslag van de PCR test blijft een leerling thuis, ook als deze inmiddels geen klachten meer heeft.
  • Een leerling die positief getest is op Corona gaat thuis in quarantaine.
  • De kinderen van leerjaar  6 en  7 worden wekelijks voorzien van zelftesten. Deze ontvangen wij van de overheid. 
  • Bij meer dan drie leerlingen positief getest, hoeft de klas niet in quarantaine. De school heeft contact met de GGD om te kijken of een uitbraakonderzoek noodzakelijk is.
  • Leerlingen die in contact zijn geweest met iemand die Corona heeft, hoeven niet in quarantaine. (Ook niet wanneer er binnen het gezin iemand positief getest is.)  Zij kunnen naar school, ouders letten extra op de gezondheid van het kind. Bij klachten blijft het kind thuis en laat zich testen. 
  • Ouders komen niet in de school, tenzij het niet anders kan. 

Wij vinden het erg fijn dat de groepen op deze manier naar school kunnen blijven gaan bij enkele besmettingen. We hopen dan ook dat quarantaine maatregelen niet meer nodig zullen zijn.

Mocht uw kind positief testen, dan vragen wij u dit aan ons door te geven, wilt u daar ook de datum van de positieve test bij vermelden? Alleen dan kunnen wij alles goed monitoren en adequaat handelen wanneer dat nodig is.

Alvast dank voor uw medewerking!

 

Nieuws uit de onderbouw

De afgelopen dagen stonden op leerplein onderbouw in het teken van quarantaine. We hebben in de afgelopen periode veel geluk gehad, maar helaas was nu het Leerplein Onderbouw aan de beurt.

Wij, als leerkrachten, zien de kinderen natuurlijk het liefst in het echt spelen, leren, samenwerken en ontdekken. Toch hebben we er online het beste van gemaakt. Wij zijn ontzettend blij dat de kinderen en ouders het allemaal zo goed opgepakt hebben! Wat kunnen de kinderen al veel zelfstandig, dat is gebleken! Wij zijn enorm trots!
We werken op dit moment over het thema Winter. Kou, ijs, sneeuw, schaatsen, ijskristallen, ijsberen, iglo’s enz. Alles komt ter sprake. De leerlingen van leerjaar 2 zijn op dit moment bezig met het verder ontwikkelen van het fonemisch bewustzijn. Voordat zij gaan leren lezen in leerjaar 3 is het belangrijk dat zij o.a.:
– kunnen rijmen
– weten wat een beginklank, eindklank of middelste klank is: welke klank hoor je vooraan/achteraan/middenin in het woord boek?
– woorden in stukjes kunnen verstaan: k-a-t, wat zeg ik dan? En dit ook zelf kunnen: zeg jij het woord pet eens in stukjes?
– al een aantal letters kennen
Ook op het gebied van rekenen is het belangrijk dat er een goede basis is. o.a. deze vaardigheden worden geoefend:
– kunnen tellen tot minimaal 20
– synchroon tellen (tellen en tegelijk aanwijzen)
– getalsymbolen t/m 12 kunnen herkennen
– weten wat meer, minder en evenveel is
Leerjaar 3 heeft inmiddels alle letters geleerd! Volgende week gaan we een aantal feestelijke activiteiten doen om dit te vieren. Een letterfeest!
Wij zijn enorm trots dat de kinderen al zoveel hebben geleerd in de afgelopen maanden. Het is nu belangrijk dat het leestempo omhoog gaat. Dit gebeurt alleen door veel te lezen! Ook thuis, samen hardop lezen elke dag! Al is het maar één bladzijde. Leest u ook echt mee of het goed gaat? De klanken ei, eu, au, ui, uu, ie, ou en de letters b en d worden nog regelmatig door elkaar gehaald.
Het rekenen heeft op dit moment een doel met klokken. Hierbij gaat het over 1 uur later en 1 uur vroeger. Goed lezen is hierbij belangrijk!
Ook is het rekendoel waarbij de getallen van 1 t/m 50  ingevuld worden een hele goede oefening voor veel kinderen. Wat komt er na 29? Wat komt er vóór 40? Inzicht in de getallenlijn is belangrijk voor het leren rekenen.
De komende weken zullen de leerlingen van leerjaar 3 ook Cito-toetsen maken voor rekenen, lezen en spelling. Deze toetsen gebruiken wij om te peilen waar de leerlingen zitten in hun ontwikkeling en waar wij eventueel meer aandacht aan moeten besteden.
Portfoliogesprekken
Vóór de voorjaarsvakantie willen wij graag portfoliogesprekken voeren met u en uw kind. U krijgt hiervoor binnenkort een uitnodiging. In de week van 21 februari t/m 25 februari gaan wij onder schooltijd doormiddel van een digitaal gesprek in Google Meet het portfoliogesprek laten plaatsvinden. (Net als in het vorige schooljaar). Binnenkort ontvangt u hierover meer informatie.
Thema 🎵muziek
Over twee weken gaan we werken over het thema muziek. Bespeelt u als ouder misschien een instrument? Of kent u iemand die een instrument bespeelt? Opa, oma, tante, oom? Wij zouden het erg leuk vinden als u hierover kunt vertellen aan de kinderen. En natuurlijk ook wat laten horen. We hopen dat het tegen die tijd op school weer mag om mensen toe te laten, maar we kunnen het natuurlijk ook digitaal doen. We horen het graag!

Nieuwe juf

Vanaf 1 februari komt er op leerplein Onderbouw extra versterking. Juf Amber zal dan 3 dagen op leerplein Onderbouw komen werken.
Juf Amber is bij een aantal kinderen al bekend omdat zij vorig schooljaar de extra ondersteuningslessen op leerplein Middenbouw heeft gegeven. In de volgende nieuwsflits zal ze zich aan u voorstellen.

 

Nieuws uit de middenbouw

 

 

 

 

 

 

 

 

Thema boeken

Wij zijn het nieuwe jaar van start gegaan met het thema boeken. Extra aandacht en tijd voor boeken, schrijvers en lezen. Er zijn mooie posters gemaakt van lievelingsboeken en een aantal kinderen hebben hun favoriete boek aan de groep gepresenteerd. Ook wordt er een voorleeswedstrijd gehouden. Kinderen die het leuk vinden, kunnen uit een boek naar keuze een passage laten horen. Ze letten hierbij op de toon en de verschillende personages die in het boek voorkomen. Daarnaast proberen ze hun boek zo goed mogelijk te presenteren aan de groep. Er zullen twee rondes zijn en een jury bestaande uit kinderen van het leerplein. De uiteindelijke winnaar gaat over twee weken een stukje voordragen aan de onderbouw, mits de situatie dit toelaat en met de nodige voorzorgsmaatregelen. Deze week hebben wij afgesloten met het lied Boekenwurm. Misschien kunnen de kinderen thuis wel een stukje laten horen?

 

Doelen rekenen

Met rekenen zijn wij inmiddels bij Blok 5 aangekomen. Hieronder in het kort de doelen per leerjaar beschreven.

Leerjaar 4 oefent met het optellen en aftrekken tot en met 100. De kinderen maken kennis met vermenigvuldigen, oftewel herhaald optellen. Ze beginnen als eerste met de tafels van 2, 5 en 10. Verder oefenen de kinderen het aflezen van digitale kloktijden bij hele, halve uren en kwartieren.

Leerjaar 5 oefent met het optellen en aftrekken tot en met 1000. Verder oefenen de kinderen met deelsommen. Om het uit te rekenen maken de kinderen gebruik van de bijbehorende keersom. Daarnaast gaan ze aan de slag met aflezen van de tijd bij een analoge en digitale klok bij 5 en 10 minuten  over het half uur.

Leerjaar 6 oefent met zowel het kolomsgewijs als cijferend optellen en aftrekken bij sommen als 463 – 248. Ook oefenen zij met het vergelijken van breuken met behulp van afbeeldingen en de getallenlijn. Daarnaast komt het aflezen van tijden tot op de seconde nauwkeurig aanbod.

Leerjaar 7 gaat aan de slag met het kolomsgewijs delen met of zonder rest bij sommen als 357 : 17 en 3726 : 23. Verder oefenen de kinderen met verhoudingen en berekenen zij de oppervlakte van figuren.


Doelen taal 

Leerjaar 4 heeft geleerd hoe ze een zin kunnen maken, dat ze een hoofdletter aan het begin van de zin schrijven en eindigen met een punt. Ook hebben ze geleerd wat pictogrammen zijn en hoe ze een woord kunnen verdelen in klankgroepen (zoals mees-ter).

Leerjaar 5 heeft geleerd wat de basisvorm van een woord is (zoals zusje-zus en loop-lopen) en ze hebben kennisgemaakt met het gebruiken van voorzetsels.

Leerjaar 6 heeft geoefend met het vinden van de persoonsvorm, het maken van zinsdelen en vervoegingen van werkwoorden zoals zijn, hebben, kunnen, mogen en willen.

Leerjaar 7 heeft geoefend met het vinden van het lijdend voorwerp, herkennen van zelfstandige- en hulpwerkwoorden, herkennen van beeldspraak en bepalingen van plaats en tijd.

 

Doelen spelling

Leerjaar 4 afgelopen weken geleerd hoe je woorden schrijft met aai, ooi, oei (zoals haai, kooi en boei) en woorden die je schrijft me een d die klinkt als t (zoals hond, mand en wand).

Leerjaar 5 en 6 hebben geoefend met de jager en bakker woorden. Woorden zoals beloning, bovendien, stekkerblok en pennenbak zijn aanbod gekomen. 

Leerjaar 7 heeft geoefend met het schrijven van woorden met een hoofdletter (zoals Gelderland en Nederland). Daarnaast hebben ze geoefend met het schrijven van ‘sterke werkwoorden’ in de verleden tijd (zoals lopen/liepen en schrijven/schreven). 


Afname Cito

Op woensdag zijn wij gestart met de DMT (Drie Minuten Toets). De kinderen krijgen drie kaarten met rijtjes woorden in oplopende moeilijkheidsgraad. Voor elke kaart krijgen de kinderen een minuut de tijd om zoveel mogelijk woordjes te lezen. Ook is de AVI leestoets afgenomen. Bij deze toets lezen de kinderen verhaaltjes voor en wordt er gekeken naar het tempo en het aantal fouten. Komende week wordt de Cito begrijpend lezen en spelling afgenomen. De week daarna komt rekenen aan de beurt. Voor deze toetsen hebben de kinderen een koptelefoon nodig. Vraagt u na of uw kind deze op school heeft, zo niet graag een koptelefoon mee naar school geven.

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 38
  • Volgende »

Menu

  • Home
  • Nieuwe leerling
  • Missie en visie
  • Team
  • Kalender
  • Links
  • Contact

Actueel

  • Bekijk onze recente nieuwsberichten
  • Nieuwsbrief Fluvium
    openbaar onderwijs
  • Vacatures Fluvium
    openbaar onderwijs

Contact

Kindcentrum De Plantage

Kuyckshof 2mapspointer
4194 AG Meteren

Kindcentrum de Plantage
is onderdeel van
Fluvium openbaar onderwijsFluvium_logo_wit

Webdesign: Spijker & Co