Nieuwsberichten
In het bericht over de verandering van de leerpleinen heeft u kunnen lezen dat Leerplein Middenbouw wordt opgesplitst in twee leerpleinen. Dit heeft ook invloed op de gymdagen.
Leerjaar 4 zal op maandag en dinsdag gymles krijgen. Voor leerjaar 5 t/m 7 blijft dit dinsdag en donderdag.
Het zou kunnen dat jullie de afgelopen dagen al wat over mij gehoord hebben. Ik ben namelijk op 1 februari gestart op leerplein onderbouw op de dinsdag, woensdag en de donderdag. Vorig jaar heb ik op de woensdagmiddag ook de extra ondersteuning gedaan op de Plantage. De afgelopen jaren heb ik een tijd stage gelopen en ingevallen op de Meester Aafjes. Ik vind het super leuk dat ik op de Plantage mag komen werken, uw kinderen mag begeleiden en deel mag zijn van dit leuke team. Tot de voorjaarsvakantie ben ik er op dinsdag, woensdag en donderdag. Na de voorjaarsvakantie ben ik er op maandag, dinsdag en donderdag. Dan zal ik op maandag op leerplein middenbouw zijn met juf Ellen en dinsdag en donderdag op leerplein onderbouw met juf Lotty en juf Martina. Ik heb er erg veel zin in!
Nog even iets leuks over mij:
In mijn vrijetijd hou ik van dansen, zingen, toneelspelen en muziek luisteren. Ik ben graag bij mijn familie en vrienden. Reizen, koken, lezen vind ik leuk om te doen. Verder ben ik graag actief en creatief bezig. Ik hou van dieren en heb er thuis dan ook een aantal. Ik heb een vriend en samen wonen wij in Culemborg.
Ik hoop u binnenkort te mogen ontmoeten!
Amber van Steenis
Naar aanleiding van de persconferentie van gisteren zijn de Corona maatregelen op school aangepast.
Vanaf nu gelden de volgende maatregelen:
- Als een leerling Corona gerelateerde klachten heeft, blijft hij/zij thuis en laat zich testen middels een zelftest of PCR test bij de GGD.
- In afwachting van de uitslag van de PCR test blijft een leerling thuis, ook als deze inmiddels geen klachten meer heeft.
- Een leerling die positief getest is op Corona gaat thuis in quarantaine.
- De kinderen van leerjaar 6 en 7 worden wekelijks voorzien van zelftesten. Deze ontvangen wij van de overheid.
- Bij meer dan drie leerlingen positief getest, hoeft de klas niet in quarantaine. De school heeft contact met de GGD om te kijken of een uitbraakonderzoek noodzakelijk is.
- Leerlingen die in contact zijn geweest met iemand die Corona heeft, hoeven niet in quarantaine. (Ook niet wanneer er binnen het gezin iemand positief getest is.) Zij kunnen naar school, ouders letten extra op de gezondheid van het kind. Bij klachten blijft het kind thuis en laat zich testen.
- Ouders komen niet in de school, tenzij het niet anders kan.
Wij vinden het erg fijn dat de groepen op deze manier naar school kunnen blijven gaan bij enkele besmettingen. We hopen dan ook dat quarantaine maatregelen niet meer nodig zullen zijn.
Mocht uw kind positief testen, dan vragen wij u dit aan ons door te geven, wilt u daar ook de datum van de positieve test bij vermelden? Alleen dan kunnen wij alles goed monitoren en adequaat handelen wanneer dat nodig is.
Alvast dank voor uw medewerking!
De afgelopen dagen stonden op leerplein onderbouw in het teken van quarantaine. We hebben in de afgelopen periode veel geluk gehad, maar helaas was nu het Leerplein Onderbouw aan de beurt.

Vanaf 1 februari komt er op leerplein Onderbouw extra versterking. Juf Amber zal dan 3 dagen op leerplein Onderbouw komen werken.
Juf Amber is bij een aantal kinderen al bekend omdat zij vorig schooljaar de extra ondersteuningslessen op leerplein Middenbouw heeft gegeven. In de volgende nieuwsflits zal ze zich aan u voorstellen.
Thema boeken
Wij zijn het nieuwe jaar van start gegaan met het thema boeken. Extra aandacht en tijd voor boeken, schrijvers en lezen. Er zijn mooie posters gemaakt van lievelingsboeken en een aantal kinderen hebben hun favoriete boek aan de groep gepresenteerd. Ook wordt er een voorleeswedstrijd gehouden. Kinderen die het leuk vinden, kunnen uit een boek naar keuze een passage laten horen. Ze letten hierbij op de toon en de verschillende personages die in het boek voorkomen. Daarnaast proberen ze hun boek zo goed mogelijk te presenteren aan de groep. Er zullen twee rondes zijn en een jury bestaande uit kinderen van het leerplein. De uiteindelijke winnaar gaat over twee weken een stukje voordragen aan de onderbouw, mits de situatie dit toelaat en met de nodige voorzorgsmaatregelen. Deze week hebben wij afgesloten met het lied Boekenwurm. Misschien kunnen de kinderen thuis wel een stukje laten horen?
Doelen rekenen
Met rekenen zijn wij inmiddels bij Blok 5 aangekomen. Hieronder in het kort de doelen per leerjaar beschreven.
Leerjaar 4 oefent met het optellen en aftrekken tot en met 100. De kinderen maken kennis met vermenigvuldigen, oftewel herhaald optellen. Ze beginnen als eerste met de tafels van 2, 5 en 10. Verder oefenen de kinderen het aflezen van digitale kloktijden bij hele, halve uren en kwartieren.
Leerjaar 5 oefent met het optellen en aftrekken tot en met 1000. Verder oefenen de kinderen met deelsommen. Om het uit te rekenen maken de kinderen gebruik van de bijbehorende keersom. Daarnaast gaan ze aan de slag met aflezen van de tijd bij een analoge en digitale klok bij 5 en 10 minuten over het half uur.
Leerjaar 6 oefent met zowel het kolomsgewijs als cijferend optellen en aftrekken bij sommen als 463 – 248. Ook oefenen zij met het vergelijken van breuken met behulp van afbeeldingen en de getallenlijn. Daarnaast komt het aflezen van tijden tot op de seconde nauwkeurig aanbod.
Leerjaar 7 gaat aan de slag met het kolomsgewijs delen met of zonder rest bij sommen als 357 : 17 en 3726 : 23. Verder oefenen de kinderen met verhoudingen en berekenen zij de oppervlakte van figuren.
Doelen taal
Leerjaar 4 heeft geleerd hoe ze een zin kunnen maken, dat ze een hoofdletter aan het begin van de zin schrijven en eindigen met een punt. Ook hebben ze geleerd wat pictogrammen zijn en hoe ze een woord kunnen verdelen in klankgroepen (zoals mees-ter).
Leerjaar 5 heeft geleerd wat de basisvorm van een woord is (zoals zusje-zus en loop-lopen) en ze hebben kennisgemaakt met het gebruiken van voorzetsels.
Leerjaar 6 heeft geoefend met het vinden van de persoonsvorm, het maken van zinsdelen en vervoegingen van werkwoorden zoals zijn, hebben, kunnen, mogen en willen.
Leerjaar 7 heeft geoefend met het vinden van het lijdend voorwerp, herkennen van zelfstandige- en hulpwerkwoorden, herkennen van beeldspraak en bepalingen van plaats en tijd.
Doelen spelling
Leerjaar 4 afgelopen weken geleerd hoe je woorden schrijft met aai, ooi, oei (zoals haai, kooi en boei) en woorden die je schrijft me een d die klinkt als t (zoals hond, mand en wand).
Leerjaar 5 en 6 hebben geoefend met de jager en bakker woorden. Woorden zoals beloning, bovendien, stekkerblok en pennenbak zijn aanbod gekomen.
Leerjaar 7 heeft geoefend met het schrijven van woorden met een hoofdletter (zoals Gelderland en Nederland). Daarnaast hebben ze geoefend met het schrijven van ‘sterke werkwoorden’ in de verleden tijd (zoals lopen/liepen en schrijven/schreven).
Afname Cito
Op woensdag zijn wij gestart met de DMT (Drie Minuten Toets). De kinderen krijgen drie kaarten met rijtjes woorden in oplopende moeilijkheidsgraad. Voor elke kaart krijgen de kinderen een minuut de tijd om zoveel mogelijk woordjes te lezen. Ook is de AVI leestoets afgenomen. Bij deze toets lezen de kinderen verhaaltjes voor en wordt er gekeken naar het tempo en het aantal fouten. Komende week wordt de Cito begrijpend lezen en spelling afgenomen. De week daarna komt rekenen aan de beurt. Voor deze toetsen hebben de kinderen een koptelefoon nodig. Vraagt u na of uw kind deze op school heeft, zo niet graag een koptelefoon mee naar school geven.