Kindcentrum De Plantage

De officiële website van Kindcentrum De Plantage

  • Welkom
    • Nieuwe leerling
    • Verlof aanvragen
    • Ziekmelden
    • Incidentenformulier
  • Actueel
    • Algemeen nieuws
    • Leerplein Onderbouw
    • Inschrijven Nieuwsflits
    • Foto’s
    • Flyer
    • Nieuwsbrief Fluvium openbaar onderwijs
    • Vacatures Fluvium
      openbaar onderwijs
  • Onderwijs
    • Missie en visie
    • Leerlingenzorg
    • Onderwijsgids en onderwijsplan
    • Klachtenregeling
    • Vrije dagen
  • Organisatie
    • Team
    • Medezeggenschapsraad
    • Gesprek inplannen
  • Kalender
  • Links
  • Contact

Nieuwsberichten

Veranderingen na de voorjaarsvakantie 

Door de groei van de school en het zo goed mogelijk verdelen van de leerlingen over de leerpleinen gaat er, zoals u al eerder hoorde, na de voorjaarsvakantie het een en ander veranderen. Na de voorjaarsvakantie gaat leerjaar 3 door naar Leerplein Middenbouw. Deze leerlingen zullen dan via de ingang van Leerplein Middenbouw naar binnen gaan en daar hun jas en tas ophangen. Juf Jessica zal mentor worden van deze leerlingen.
We wensen onze kanjers heel veel plezier op Leerplein Middenbouw! We gaan jullie missen, maar zullen jullie zeker nog vaak zien in de school.

Nieuw thema

Na de voorjaarsvakantie gaan we starten met het thema ‘ROBOTS’. Heeft u thuis spullen die met dit thema te maken hebben dan houden we ons aanbevolen. Wilt u voor ons ook kosteloos materiaal bewaren voor het maken van robots? Elders in deze Nieuwsflits vindt u hier meer informatie over. Alvast heel hartelijk dank!

image.png

Leerjaar 3

De leerlingen van leerjaar 3 zijn inmiddels begonnen aan kern 8. Nu het lezen goed gaat, beginnen we ook met begrijpend lezen. Wat lees ik eigenlijk? Hiermee wordt het leesplezier alleen maar groter. Afgelopen week hebben we het in de lessen over mannelijke en vrouwelijke verwijswoorden gehad. Hij/zij, hem/haar en zijn/haar. Daarnaast zijn de klanken sch-, -ng en -nk behandeld.
Na de voorjaarsvakantie starten de leerlingen van leerjaar 3 met Blok 7 van Pluspunt (rekenen). In Blok 7 komt de volgende leerstof aan bod:
– Verdwijnsommen en bijna-verdwijnsommen (aftrekken) herkennen en weten bij een verhaal. Voorbeeld:
image.png
– 5-sommen (aftrekken) herkennen en het antwoord weten zonder te tellen. Voorbeeld:
image.png
– Splitsingen t/m 10 zonder tellen en aanvullen t/m 10 met behulp van de splitsing van 10. Voorbeeld:
image.png
– Rekenen met tijdsduur vanaf hele uren met hele uren. Voorbeeld:
image.png
Alle kinderen van leerjaar 3 hebben vrijdag en boekje mee naar huis gekregen om in de vakantie extra te kunnen oefenen. Er zitten meerdere rekenbladen in en natuurlijk ook een mooie leesbingo.

Portfoliogesprekken 

Inmiddels hebben we alle ouders gesproken tijdens de porfoliogesprekken. We zagen veel trotse papa’s en mama’s die het fijn vonden om over de ontwikkelingen van hun kind te horen. De leerlingen van leerjaar 1 en 2 hebben vrijdag hun portfoliomap meegenomen naar huis. U kunt thuis samen met uw kind in de map kijken. Tip: laat uw kind zelf vertellen over wat er allemaal te zien is en stel vragen. Graag zien we de map maandag na de vakantie weer terug op school zodat we deze weer verder kunnen vullen.
We wensen iedereen een hele fijne voorjaarsvakantie toe!

Gesloten tijdens voorjaarsvakantie-Massagepraktijk Aylin

Op stap met een hap !

Op dinsdagochtend 1 maart 2022 gaat Welzijn West Betuwe een leuke activiteit verzorgen. Op stap met een hap. Ze gaan gezonde hapjes koken in de Plantage.
Kinderen vanaf groep 6 (leeftijd 10 jaar) zijn van harte welkom om mee te doen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Op dit moment zijn er nog veel plaatsen voor kokende kinderen.

Aanmelden is wel wenselijk, dat kan op https://welzijnwestbetuwe.nl/evenementen/op-stap-met-een-hap-koken-10-t-m-18-jaar-2/

Hieronder nog de link naar de flyer.

flyer op stap met een hap

Start leerplein bovenbouw

Beste ouders,

Ons onderwijs is constant in ontwikkeling. Steeds meer kinderen vinden de weg naar de Plantage. Het leerplein onderbouw stroomt vol en het is mooi om te zien hoe daar elke dag gewerkt wordt met elkaar. Ook op het leerplein middenbouw wordt hard gewerkt door 4 verschillende leerjaren.

Doordat er steeds meer leerlingen bij komen op school hebben we ruimte om ons bovenbouw leerplein in gebruik te gaan nemen. Een verandering die past binnen de groei van de school en die recht doet aan de ontwikkeling van alle kinderen bij ons op school. Dit betekent dat wij na de voorjaarsvakantie kunnen starten met ons leerplein bovenbouw!

Wij zijn erg blij dat we deze stap nu kunnen maken. Door te gaan werken met een derde leerplein kunnen we de groepen zo verdelen dat alle kinderen de aandacht krijgen die zij verdienen.  De leerkrachten zullen zorgen voor een warme overdracht van de kinderen die naar een andere leerkracht gaan.

Na de voorjaarsvakantie zal de indeling op school er als volgt uit gaan zien:

leerjaar 1 en 2 wordt leerplein onderbouw:

leerkrachten: juf Lotty (ma-di-wo) juf Martina (ma-do-vr) juf Amber (di-do)

ondersteuning: juf Ellen (di t/m vr)

leerjaar 3 en 4 wordt leerplein middenbouw:

leerkrachten: juf Amber (ma) juf Jessica (di t/m vr)

ondersteuning: juf Ellen (ma) juf Corrie (di-wo)

*Op de vrijdagen dat leerjaar 1 en 2 vrij zijn zal juf Martina op leerplein middenbouw werken.

leerjaar 5,6 en 7 wordt leerplein bovenbouw:

leerkrachten: juf Jonna (ma-di) juf Jolanda (wo-do- vr)

ondersteuning: juf Corrie (ma)

Vanaf aanstaande dinsdag al juf Amber al aan het werk gaan op leerplein onderbouw. Zij zal daar tot aan de voorjaarsvakantie aanwezig zijn op di-wo-do. Zij zal zich ook richten op leerjaar 3. Op deze manier zullen de kinderen haar al goed kennen voordat leerjaar 3 naar leerplein middenbouw gaat.

Voor de voorjaarsvakantie zal er nog een wenmiddag plaatsvinden voor alle kinderen. Dan kunnen zij alvast een kijkje nemen op het nieuwe leerplein. De datum

Wij hebben erg veel zin om met 3 leerpleinen aan het werk te gaan!

Mocht u vragen hebben over deze ontwikkeling dan kunt u die altijd aan ons stellen.

 

Nationale Voorleesdagen

Voorlezen is ontzettend belangrijk. Tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt hier landelijk bij stil gestaan. Het belang van voorlezen is al vaak benadrukt. Uit onderzoek komt voortdurend naar voren dat kinderen beter presteren op school als ze elke dag worden voorgelezen. Het is eigenlijk heel logisch: door voor te lezen komen kinderen in aanraking met nieuwe woorden, het vergroot hun woordenschat én taalbegrip. Je kunt jouw kind dus geen groter plezier doen dan hem of haar voor te lezen.

De voordelen van voorlezen:

  • voorlezen stimuleert het inlevingsvermogen
  • voorlezen vergroot de liefde voor boeken
  • voorlezen werkt rustgevend
  • voorlezen versterkt de relatie tussen voorlezer en kind
  • voorlezen zorgt voor hogere schoolresultaten
  • voorlezen draagt bij aan een toename van het zelfvertrouwen
  • voorlezen zorgt ervoor dat kinderen zich beter uiten
  • voorlezen verhoogt de concentratie
  • als er veel wordt voorgelezen, zorgt dit er (vaak) voor dat kinderen later ook meer zelf gaan lezen

Tips voor het voorlezen:

  1. Lees elke dag minimaal 15 minuten voor. Neem de tijd en leg je telefoon even weg.
  2. Zorg voor een gevarieerd aanbod in boeken zodat je kind in aanraking komt met veel nieuwe woorden.
  3. Vermijd en versimpel moeilijke woorden niet, maar leg ze uit.
  4. Speel in op de interesses van je kind. Vraag om advies bij jouw plaatselijke kinderboekhandel of bibliotheek.
  5. Stel vragen over de betekenis van woorden en het verhaal.
  6. Lees zelf ook. Goed voorbeeld doet volgen.
  7. Lees verhalen opnieuw voor. Herhaling zorgt ervoor dat kinderen meer woorden leren en dat het woord- en verhaalbegrip diepgaander is.
  8. Vraag je kind het verhaal even samen te vatten, wanneer je een boek weer oppakt,.
  9. Ga door met voorlezen, ook wanneer je kind al zelf kan lezen. Blijf volhouden. Lees elkaar om de beurt een hoofdstuk voor.

Afronden thema boeken

Op Leerplein Middenbouw hebben we deze week het thema ‘Boeken’ afgerond. Afgelopen weken zijn de kinderen druk bezig geweest met het maken van een mini boekpresentatie, striptekeningen gemaakt, boekenposters ontworpen en zelfs hun eigen hoofdpersoon tot leven gewekt. De kinderen hebben zelf tekeningen gemaakt van hun hoofdpersoon en via deze website kunnen de kinderen dit thuis ook laten zien.

Ook hebben we de afgelopen week een voorleeswedstrijd gehouden op het leerplein. Er hadden een hoop kinderen zich ingeschreven en ze hebben het fantastisch gedaan. Na een aantal voorrondes stonden David, Shivam, Shriya en Sadaf in de finale! Na een vakkundig besluit van onze eigen kinderjury, bleek Shivam de winnaar te zijn van de wedstrijd! Hij mag binnenkort zijn stukje voorlezen aan de kinderen van Leerplein Onderbouw.

Volgende week starten we met het thema ‘Muziek’. Mocht u thuis nog iets hebben dat te maken heeft met muziek, dan zou het leuk zijn als uw kind dit mee naar school kan nemen om te laten zien.

Portfoliogesprekken

Komende maandag 7 februari ontvangt u een uitnodiging via de mail voor het portfoliogesprek. Via de gespreksplanner kunt u een tijdstip inplannen voor het gesprek.
De gesprekken vinden digitaal plaats via Google meet onder schooltijd. We vragen of u 10 minuten kunt inloggen om met de leerkracht en uw kind in gesprek te gaan. We zullen hierbij inzoomen op wat er in de afgelopen periode is geleerd, wat goed gaat, wat nog verbeterpunten zijn en wat er nog graag geleerd moet/wil worden. Het portfolio is hiervoor een leidraad.
Voorafgaand aan het gesprek ontvangt u van de leerkracht het ontwikkelingsverslag, hierin beschrijven wij de ontwikkelingen van uw kind in de afgelopen periode.
  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • …
  • 38
  • Volgende »

Menu

  • Home
  • Nieuwe leerling
  • Missie en visie
  • Team
  • Kalender
  • Links
  • Contact

Actueel

  • Bekijk onze recente nieuwsberichten
  • Nieuwsbrief Fluvium
    openbaar onderwijs
  • Vacatures Fluvium
    openbaar onderwijs

Contact

Kindcentrum De Plantage

Kuyckshof 2mapspointer
4194 AG Meteren

Kindcentrum de Plantage
is onderdeel van
Fluvium openbaar onderwijsFluvium_logo_wit

Webdesign: Spijker & Co