Nieuwsberichten
Op dinsdagochtend 1 maart 2022 gaat Welzijn West Betuwe een leuke activiteit verzorgen. Op stap met een hap. Ze gaan gezonde hapjes koken in de Plantage.
Kinderen vanaf groep 6 (leeftijd 10 jaar) zijn van harte welkom om mee te doen. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Op dit moment zijn er nog veel plaatsen voor kokende kinderen.
Aanmelden is wel wenselijk, dat kan op https://welzijnwestbetuwe.nl/evenementen/op-stap-met-een-hap-koken-10-t-m-18-jaar-2/
Hieronder nog de link naar de flyer.
Beste ouders,
Ons onderwijs is constant in ontwikkeling. Steeds meer kinderen vinden de weg naar de Plantage. Het leerplein onderbouw stroomt vol en het is mooi om te zien hoe daar elke dag gewerkt wordt met elkaar. Ook op het leerplein middenbouw wordt hard gewerkt door 4 verschillende leerjaren.
Doordat er steeds meer leerlingen bij komen op school hebben we ruimte om ons bovenbouw leerplein in gebruik te gaan nemen. Een verandering die past binnen de groei van de school en die recht doet aan de ontwikkeling van alle kinderen bij ons op school. Dit betekent dat wij na de voorjaarsvakantie kunnen starten met ons leerplein bovenbouw!
Wij zijn erg blij dat we deze stap nu kunnen maken. Door te gaan werken met een derde leerplein kunnen we de groepen zo verdelen dat alle kinderen de aandacht krijgen die zij verdienen. De leerkrachten zullen zorgen voor een warme overdracht van de kinderen die naar een andere leerkracht gaan.
Na de voorjaarsvakantie zal de indeling op school er als volgt uit gaan zien:
leerjaar 1 en 2 wordt leerplein onderbouw:
leerkrachten: juf Lotty (ma-di-wo) juf Martina (ma-do-vr) juf Amber (di-do)
ondersteuning: juf Ellen (di t/m vr)
leerjaar 3 en 4 wordt leerplein middenbouw:
leerkrachten: juf Amber (ma) juf Jessica (di t/m vr)
ondersteuning: juf Ellen (ma) juf Corrie (di-wo)
*Op de vrijdagen dat leerjaar 1 en 2 vrij zijn zal juf Martina op leerplein middenbouw werken.
leerjaar 5,6 en 7 wordt leerplein bovenbouw:
leerkrachten: juf Jonna (ma-di) juf Jolanda (wo-do- vr)
ondersteuning: juf Corrie (ma)
Vanaf aanstaande dinsdag al juf Amber al aan het werk gaan op leerplein onderbouw. Zij zal daar tot aan de voorjaarsvakantie aanwezig zijn op di-wo-do. Zij zal zich ook richten op leerjaar 3. Op deze manier zullen de kinderen haar al goed kennen voordat leerjaar 3 naar leerplein middenbouw gaat.
Voor de voorjaarsvakantie zal er nog een wenmiddag plaatsvinden voor alle kinderen. Dan kunnen zij alvast een kijkje nemen op het nieuwe leerplein. De datum
Wij hebben erg veel zin om met 3 leerpleinen aan het werk te gaan!
Mocht u vragen hebben over deze ontwikkeling dan kunt u die altijd aan ons stellen.
Voorlezen is ontzettend belangrijk. Tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt hier landelijk bij stil gestaan. Het belang van voorlezen is al vaak benadrukt. Uit onderzoek komt voortdurend naar voren dat kinderen beter presteren op school als ze elke dag worden voorgelezen. Het is eigenlijk heel logisch: door voor te lezen komen kinderen in aanraking met nieuwe woorden, het vergroot hun woordenschat én taalbegrip. Je kunt jouw kind dus geen groter plezier doen dan hem of haar voor te lezen.
De voordelen van voorlezen:
- voorlezen stimuleert het inlevingsvermogen
- voorlezen vergroot de liefde voor boeken
- voorlezen werkt rustgevend
- voorlezen versterkt de relatie tussen voorlezer en kind
- voorlezen zorgt voor hogere schoolresultaten
- voorlezen draagt bij aan een toename van het zelfvertrouwen
- voorlezen zorgt ervoor dat kinderen zich beter uiten
- voorlezen verhoogt de concentratie
- als er veel wordt voorgelezen, zorgt dit er (vaak) voor dat kinderen later ook meer zelf gaan lezen
Tips voor het voorlezen:
- Lees elke dag minimaal 15 minuten voor. Neem de tijd en leg je telefoon even weg.
- Zorg voor een gevarieerd aanbod in boeken zodat je kind in aanraking komt met veel nieuwe woorden.
- Vermijd en versimpel moeilijke woorden niet, maar leg ze uit.
- Speel in op de interesses van je kind. Vraag om advies bij jouw plaatselijke kinderboekhandel of bibliotheek.
- Stel vragen over de betekenis van woorden en het verhaal.
- Lees zelf ook. Goed voorbeeld doet volgen.
- Lees verhalen opnieuw voor. Herhaling zorgt ervoor dat kinderen meer woorden leren en dat het woord- en verhaalbegrip diepgaander is.
- Vraag je kind het verhaal even samen te vatten, wanneer je een boek weer oppakt,.
- Ga door met voorlezen, ook wanneer je kind al zelf kan lezen. Blijf volhouden. Lees elkaar om de beurt een hoofdstuk voor.
Op Leerplein Middenbouw hebben we deze week het thema ‘Boeken’ afgerond. Afgelopen weken zijn de kinderen druk bezig geweest met het maken van een mini boekpresentatie, striptekeningen gemaakt, boekenposters ontworpen en zelfs hun eigen hoofdpersoon tot leven gewekt. De kinderen hebben zelf tekeningen gemaakt van hun hoofdpersoon en via deze website kunnen de kinderen dit thuis ook laten zien.
Ook hebben we de afgelopen week een voorleeswedstrijd gehouden op het leerplein. Er hadden een hoop kinderen zich ingeschreven en ze hebben het fantastisch gedaan. Na een aantal voorrondes stonden David, Shivam, Shriya en Sadaf in de finale! Na een vakkundig besluit van onze eigen kinderjury, bleek Shivam de winnaar te zijn van de wedstrijd! Hij mag binnenkort zijn stukje voorlezen aan de kinderen van Leerplein Onderbouw.
Volgende week starten we met het thema ‘Muziek’. Mocht u thuis nog iets hebben dat te maken heeft met muziek, dan zou het leuk zijn als uw kind dit mee naar school kan nemen om te laten zien.